Bij visvijver Dribbelei in Gemert heeft een inwoner dinsdagochtend 23 juni zwaar vuurwerk gevonden. De vinder heeft het explosief naar het gemeentehuis gebracht. En toen is de Explosieven Opruimingsdienst naar het dorp gesneld.
Rond 11.30 uur kwam hij aan bij het gemeentehuis met een tas, met de bom die bestond uit een fles met drie cobra’s. Er was overigens geen kwade opzet in het spel. De vinder wist niet wat hij met het explosief moest en spoedde zich maar naar het gemeentehuis. ‘Het is met de beste bedoelingen afgegeven’, zegt locoburgemeester Willeke van Zeeland in een reactie.
De gemeente heeft het vuurwerk overgedragen aan de politie en volgens protocol is de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) erbij betrokken. De politie heeft direct de fles achter een boom in het park achter het gemeentehuis gelegd en de omgeving afgezet. De achteringang van het gemeentehuis, die gebruikt wordt door medewerkers, ligt aan het plantsoen en ging ook even op slot.
De EOD heeft het object beoordeeld en naar aanleiding van hun expertise besloten dat het op een geheime locatie in Beek en Donk tot ontploffing gebracht moest worden. Er zijn geen aanhoudingen verricht.
„De vinder heeft het vast met alle goede bedoelingen naar het gemeentehuis gebracht, maar dat was niet veilig”, zegt een woordvoerder van de politie.
Bron: Eindhovens Dagblad

